Tro på CO2?
Av
sivilagronom Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 09.10.15
(Oppjustert, første gang publisert 16.03.15)
I flere artikler i Norges Kommentar Avis har en satt fokus
på hvor holdbare tallene for CO2 og metaninnholdet i atmosfæren er
steget, og om de er rette og det er hovedårsaken til økende uvær. I mars kommer
så meldingen om at CO2 stigningen er stoppet og Antarktis vokser.
Nye statistiske modeller peker på at det er naturlige variasjoner over lang tid
og skogforsker sier at man ikke må "undervurdere inkompetansen" i de
toneangivende rekker. Toppen på saken er når paven legger ut en encyklika om
klima og legger det til grunn for å tale om en verden og en verdens
regjerning som han gjør i USA i disse dagen - september 2015.
I Al Gores Nobelpris og hans video om oppvarming av kloden
er det påvist en god del feil. I England ble det endog reist rettssak mot
filmen, og den ble nektet brukt i skolene.
Men dette er ikke hovedsaken i dette innlegget – men den
merkelige mangel på sammenhengende handling hvis alle disse tallene med krise
og krisemaksimering er sanne og det ikke ligger en skult agenda bak – for eks.
at man bruker det for å drive fram internasjonalisering og globalisering som
endemålet.
Med stor tyngde kan man hevde at her er det noe som ikke
stemmer og henger sammen om alvoret var og er slik det presenteres. La oss kort
nevne noe en burde gjort om man skulle hindre at man økte global oppvarming pga
CO2 m.m. og får stadig mindre sjanse til å snu – men må ta de
katastrofene som kommer. Var det ikke da rimelig at man:
- Overførte tungtrafikken
fra lastebiler til jernbane og containertransport. Vi vet at jern mot jern
er minst energikrevende og kan drives med el-kraft som Norge har nok av.
Allerede i slutten av 1880 inngikk Jørgen Løvland et jernbaneforlik og
satte av et helt statsbudsjett for å bygge Bergensbanen. Den gang med bor,
hammer, trillebår og dynamitt. Nå har vi alt og får ikke bygd ut
dobbeltspor over hele landet – noe som ville avlaste veinettet og klima
kolossalt – samt redusere ulykkesstatistikken dramatisk. Og i tillegg
ville dobbeltspor øke kapasiteten mye. Hvorfor gjør man det ikke – men
bare klatter litt her og der?
- Man fortsetter utvinning
av olje og gass – bortimot uhemmet - og forsyner vår bilpark samt en god
del av Europas – og det synes ikke å plage noen politikere i særlig grad.
Kun kraftig prisnedgang synes å stagge dem.
- Man øker turist- og
reisetrafikken kraftig, enda det opplyses at en flytur New York spyr ut
like mye CO2
som en familie i Norge produserer på 1 års bilkjøring. Man fortsetter.
Hvorfor?
- Produksjonen av Norges
nest største næringsvei - fiskeoppdrettet - sendes med fly til lavkostland
for å prepareres og i retur til nytt land for å røykes etc.
- Varetransporten og
forbruket med matkasting gjøres det lite eller intet med – på tross av at
transport og råtningen må produsere adskillige mengder klimagasser.
- Man utvider oljeletingen
nordover på tross av at man vet at på Nordkalotten ligger store mengder
tundra (myr) som når den smelter, vil spy ut enorme mengder metangass som
er ca 20 ganger så varmestengende som CO2.
- Man burde vite – men av
uviss grunner overser man det – at gjenreisning av verdens skoger ville
være en av de beste miljøtiltak både for å regulere vannhusholdningen,
redusere erosjonen og tap av matjord, samt samle opp svære mengder CO2. Etiopia har nå igjen
2, 2 % av skogene sine – som de hadde 40 % av for ca 100 år siden.
Konsekvensene er enorme med flom og tørke og tap av menneskeliv.
Faglitteraturen forteller at slik er det i store deler av verden, men lite
eller intet blir gjort. Vet man det ikke, er det ille – har man andre
agendaer er det verre. Israel har gjenreist skogene og satt landet i
bærekraftig stand og en rekke land kommer nå dit og søker hjelp – bl.a.
Kina. Hvorfor snakker ikke myndigheten om det?
- Innenlands sendes posten
landet rundt – ofte uten å komme fram heller. Her på Sørlandet sendes f.eks.
posten fra Kristiansand S som skal til Mandal – noen mil vestover – til
Stokke i Vestfold og så med fly til Stavanger og med bil til Mandal. Det
sies ca 900 km!
- Matproduksjonen er et
kapitel for seg. Man anbefaler svine- og kyllingkjøtt – henter
450 000 tonn pr år soya fra Brasil og klapper til kai i Fredrikstad
en gang i måneden. Stopper den opp, er det slutt på svine- og kylling-
produksjonen og delvis mjølk- og kjøttproduksjonen på storfe. I mens gror
både innmarks- og utmarksbeiter igjen med gras og buskas. Når man vet at
graset er en av de siste store proteinkilder i verden, er det som skjer
mer enn merkelig. Og på toppen av det hele slipper man løs rovdyrene og
vanskeliggjør beitekulturen, og i tillegg prater man om metanutslippet fra
kua som noe meget farlig. Har man tenkt å slakte ned både storfe, elg,
reinsdyr og rådyr også for å redde oss fra metangassen? Hva ligger bak?
Ren uforstand eller?
- I ca 1996 begynte man på
planene om de store elektriske kabelstrekkene til Holland, Tyskland og
England fram til bl.a. Sirdal. Man selger el-overføring med at vi sender
vannkraft til dem og de vindkraft til oss, noe som skal gi oss større
trygghet og vi være det ”grønne batteri” for Europa. Men er det hele
sannheten? Nå lages det mye strøm med kull i Tyskland som kommer til oss
om natten – når vi kjører ned vannkraften – og driver med ”skvalpekjøring”
av elvene vår til skade for fisk og miljø. I tillegg sies det at man med
billig kraft pumper vannet opp i høyden igjen flere ganger – noe som varmer
opp vannet og skaper tåke som siger utover og nedover i landskapet. Man
diskuterer enda til å selge ut store deler av denne uhyre verdifulle
produksjon og la andre nasjoner får mer eller mindre kontroll over den –
stikk i strid med hva fedrene ordnet til i Industrikonsesjonsloven av 1917
kp. 3. Hva er det som foregår?
- I stedet for å bygge opp
nasjonalstaten med mest mulig selvforsyning med optimalisering og
minimalisering av transportbehovet, river man ned den ene institusjonen
etter den andre og knytter oss opp til internasjonale forbindelser – med
en retorikk som synes ganske hul i forhold til det man bruker av
salgsargumenter for prosjektene.
Og
som sagt – så snakkes det mye – etter min mening masse tomme ord – og konkret
sammenhengende bærekraftig handling blir det lite av – handling som virkelig
kunne senke gassutslippet og sikre vår felles framtid. Og man undres om man kan
tro på CO2
pratet? Hadde det virkelig blitt gjort noe skikkelig, jordnært og konkret som
også hadde fremtid og bærekraft i seg – ville man blitt preget av ”en gjernings
spor seg preger mer enn tusen ord.” Men nå?