Revolusjonens ånd fra Charlie Hebdo i Paris?
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
16.01.15
Det er sjelden vi får høre
bakgrunnen for den franske revolusjonens «Frihet, Likhet og Brorskap» (Liberté, Egalité, Fraternité). Men dette er en
omskriving eller mer presist en pulverisering av hugenottenes «Frihet i sjelen, Likhet for Gud og Brorskap mellom
mennesker» (Liberté d'esprit , l'égalité devant Dieu
et la fraternité entre les peuples). Altså tuftet på Bibelens syn på mennesket
og menneskeheten og hva Grunnlaget var for å få Fred.
Hugenottene var franske protestanter og ble grusomt forfulgt av det man
ser var en skjøgekirke, dvs en falsk kirke som ingenting hadde med den Sanne
Gud å gjøre – men altså tvert imot gjorde akkurat som Saulus før han ble en
Kristus medvandrer og ble hetende Paulus (liten, ydmyk). Det katolske Frankrike
tok Bartholomeusnatten (Blodbryllupet) livet av flere tusen hugenotter i Paris
og i provinsene natten til 24. august 1572. Samlet over tid skrives det om ca
100 000 hugenotter som ble tatt livet av – mange reiste til Amerika og det
er bakgrunnen for ønske om bevæpning i hjemmene der.
Det er ikke uten grunn at det sterkt sekulære
Frankrike (katolisisme er hedenskap det også), men samtidig katolske Frankrike
omfavner slike satiremagasiner som «Charlie
Hebdo» - som satte sin ære i å krenke bl.a. muslimer til utover
yttergrensen. (Se bl.a. omtale av slik oppførsel her) Å krenke mennesker på dette grunnlaget tilhører ikke
ytringsfrihetens rom. Muhammed kan og skal omtales med kritiske ord og med Guds
Ord om saken og med tiltak, lover og regler i samfunnet som bygger en nasjon og
ikke legger den under sharia-hedenskapet.
En franskmann jeg hørte for noen dager siden uttalte seg omtrent slik:
Sekularismen er eneste håp for at Frihet, Likhet og Brorskap skal overleve!
Sekularismen er dypest sett fra samme rot som de som med døden som mål gikk inn
i redaksjonen til Charlie Hebdo. Sekularismen hevder at «politikk og
lovgivning ikke eksklusivt kan utgå fra bestemte religiøse eller
livssynsmessige overbevisninger». Hva skal da en stat ha som fundament?
Relativismen – som ender i kaos? Var det kaos, dødelig kaos i redaksjonen til
Charlie Hebdo? Ja. Schleiermacher sa engang at
humanitet uten divinitet (noe guddommelig) er bestialitet. Allah er ingen Gud, men en avgud.
Selvsagt skal en stat deles i to regimenter – stat og kirke – og styres med
ulike virkemidler der staten bl.a. har politimyndighet og kirken bønnen og
Ordet, MEN staten må selvsagt ha et fundament å styre ut i fra i sin lovgivning
og håndhevelse av loven inn mot et mennesket med et genuint menneskeverd ellers
blir politi og militære et våpen i hånden på tyranner.
På papiret kan nok den franske
«Erklæring om menneskets og borgernes rettigheter» av 26. august 1789 virke som
et mesterverk. Det skrives i Kampen om Menneskerettene at innholdet i Erklæringen i stor
grad ble overtatt fra den unge republikk, Sambandsstatene. På side 59 leser vi:
«La Fayette leverte selv et meget viktig forarbeide til rettighetserklæringen.
Den amerikanske erklæringens far, Thomas Jefferson, var akkurat disse årene
Amerikas sendebud i Frankrike, og han var La Fayette`s venn.» Det nevnes videre
på samme side at noen sågar mener at Jefferson selv har skrevet deler av La Fayettes
fremlegg til erklæringen. Flere franskmenn pekte også på den tiden på Amerikas
frihet som et forbilde og sammenlignes de to erklæringer ser en at de to
erklæringene er temmelig like på temmelig mange punkter.
Sambandsstatenes menneskerettserklæring,
uavhengighetserklæringen ble undertegnet 4. juli 1776. I hovedsak ble den
forfattet av Thomas Jefferson og innledes med en erklæring om
menneskerettighetene, sterkt preget av naturretten.
Naturretten vet vi bl.a. omtales i Romerbrevets kapittel 1, 19-20 slik: «for
det som en kan vite om Gud, ligger åpent for dem, for Gud har åpenbaret dem det. For hans usynlige vesen, både hans evige
kraft og hans guddommelighet, er synlig fra verdens skapelse av, idet det
kjennes av hans gjerninger, for at de skal være uten unnskyldning,»
Men leser du fra side 55 og utover i Kampen om Menneskerettene, får du et skremmende bilde av
det franske folk. Og allerede få måneder etter den franske erklæringen begynte
problemene og etter en tid sto det en giljotine på «hvert et gatehjørne» i Paris… med den store Terroren med
Robespierre og så kom Napoleon Bonaparte med sine etter hvert militære tokt mot
land etter land. Ulikt Amerika, så hadde
franskmennene ingen bakgrunn for rettferdighet og de hadde ingen pågående
vekkelser så langt jeg kjenner til – dette gjorde Erklæringens mange gode
punkter til lite benyttet.
I Norge derimot kom vi ut av hedenskapet koblet til store vekkelser med Hans
Nilsen Hauge før og etter Grunnloven av 1814, samt store vekkelser i våre
naboland Finland og Sverige. Vekkelsens frukter gav intet grunnlag for
revolusjon for i den norske Grunnloven var prinsippet: «Frihet i sjelen, Likhet for Gud og Brorskap mellom mennesker» -
et bærende prinsipp nedfelt i § 2. Johan I Holm skriver: vår statsforfatning forutsetter en kristen stat,
(gr.l. §2).
Hva gjør Europa nå? Vi er langt inne i barbariet med en kamp mellom
kulturer – med et fundament langt ned i det fascistisk-katolske Rom og preget
av opplysningstidens hedenskap. Veien frem er veien tilbake til der hvor Norges
Grunnlov fant sin Rot i Loven fra Sinai (De Ti Bud) og i Evangeliet fra
Jerusalem – Håpet fra Golgata. Loven vekker menneskets samvittighet og Nåden
fra Golgata setter mennesket i Frihet på alle plan.