Opprør
mot Gud Skaperen
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 12.03.15
«Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg og kjenn
mine mangehånde tanker, og se om jeg er på fortapelsens vei, og led meg på
evighetens vei!»
8.
mars på «kvinnedagen» hadde Misjonssalen i Oslo (NLM) radiogudstjenesten i NRK
P1. På Facebook på kvelden la jeg ut følgende korte melding:
«NLM - Fra å
være en indre- og ytre misjonsorganisasjon representer nå misjonens "flaggskip"
menighet hedenskapet.
Hører du første sangen vet du nok. Og på 8. mars passet det godt å smigre
feminismen med en kvinnelig predikant.
Øyvind Andersen forutså utviklingen rundt 1990 - nå er de der på overtid. 8. mars i NRK P1 fra Misjonssalen*»
«Lær meg å kjenne dine veie» fra 14:45 uti
Gudstjenesten hadde muligens det mest ekstreme lydbildet! Fremføringen var helt
vanvittig og må betegnes som et hærverk på den innholdsrike teksten. Har noen
spurt seg om hvor mange sjeler som er utelukket fra slike samlinger, fordi de
ikke lenger kan gå der av samvittighets grunner også pga
Skaperopprøret? Hvor mange er ført på avveier? Gud alene vet svaret.
Under
skal jeg først omtale temaet «musikk» og så temaet «hedenskap/feminisme», slik
at bakgrunnen for Facebook
meldingen blir klarere. Og helt til sist et avsnitt om «Veien videre».
Musikk
Musikken er en boksåpner til sjelen sies det. Musikken er betydelig mindre behandlet
og nesten ubehandlet, en mange andre temaer fra landets talerstoler og det gir
seg selvsagt utslag i kunnskapsløshet om emnet – noe annet ville vært underlig.
Men det står en del om dette i Guds Ord.
Rektor
på Bibelskolen på Fossnes (Norsk Luthersk Lekmannsmisjon) holdt 2 timer (Del 1
og 2) om sang og musikk i juli 2013. Disse ble det på Facebook henvist til
bl.a. om man ville å høre argumenter for et musikksyn som det vi finner i
Bibelen. Noen ønsket ikke å høre disse talene – hvorfor?
Del 1 – der får vi de første 25 minuttene mange bibelhenvisninger til hvordan
sang og musikk behandles der - både i teori og praksis. Videre tar Bergene Holm
opp musikalske eksempler, der han spiller av korte musikkinnslag slik at
tilhøreren ikke skal være i tvil om hva saken gjelder.
Del 2 – der omtales musikkens oppbygging, bestanddeler som rytme/harmoni/klang
og melodi og flere eksempler følger. Og musikken omtales ut i fra dens
bestanddeler og med det bibelske bakteppet fra Del 1.
Det kan være første gang du hører dette temaet utlagt fra en talerstol – så hør
godt etter:
Del 1 - 02667m - Per Bergene
Holm - Sang og musikk del 1
Del 2 - 02668m - Per Bergene
Holm - Sang og musikk del 2
(Skulle linkene over ikke virke se her: http://nll.no/opptak/category/61-07-sommersamling-fossnes )
På
fruktene skal treet kjennes – ja, hva er fruktene? Jeg skal ikke karakterisere
flere av de musikk miljøene i menighetene som er rundt om i det ganske land,
men av egen erfaring er det ikke sjelden det skjer som ikke er slik det skulle
være. Foreldregenerasjonen vår har totalt sviktet her for å ikke miste
ungdommen og så gjorde de nettopp det, der ungdommen segregerte seg og ble uten
hyrder.
Musikken som følger teksten skal være en tjener for Ordet som Vekker og Frelser
gjennom Lov og Evangelium. Det er altså ikke likegyldig for mottagelsen av Guds
Ord og arbeidsforholdene til Den Hellige Ånd (DHÅ som tar av Jesu Ord og gir
oss, Talsmannen) hvordan Ordet blir delt også gjennom musikken. Musikk er et
åndsprodukt og følgelig skapes det en ånd gjennom åndsverket. For den som lurer
på om ikke ungdommen blir frelst også med «heisamusikk» – kan de høre et
personlig vitnesbyrd i Del 2 over (etter 12 min 45 sek) om et møte/kor opplevelse
fra Vestre Kvelde bedehus for en del år tilbake. De kan også lese linjene videre
fra boken Musikkens Makt av Tore Sognefest.
Boken Musikkens Makt
Fra boken bruker jeg kun det musikkfaglig og vektlegger ikke en del annet pga
Sognefests ståsted som adventist, men han har tydelig som utdannet musikklærer satt
seg inn i musikkens fysiologiske påvirkninger på menneskekroppens sanseapparat
med både fysiske- og psykiske utslag.
Fra kapittel 2, Musikkens fysikk finner vi en del: «Musikk oppfattes gjennom
den del av hjernen som blir stimulert av emosjon, sanser og følelser – uten først
å bli underlagt hjernesentra som har med fornuft og inteligens å gjøre.»
Musikken når på direkten det sentrale nervesystemet og av alle sanser har
hørselen den største virkning på det autonome nervesystemet. Dette systemet
står for bl.a. styringen av det endokrine system, et system av kjertler,
hormoner som produseres av kjertlene og skilles direkte ut i blodbanen for å
virke på andre organer og den innbyrdes reguleringen som finnes mellom
hormonene i form av et feed-back-system.
Musikken påvirker altså en betydelig del av vår kropp, uten av vi egentlig er
klar over det og den reagere selvstendig, autonomt. Slike responser påvirker
stemninger, følelser, frykt, sinne, tempoet i stoffskiftet så vel som
kjønnshormonene.
Både filmindustri og forretningsverdenen bruker aktivt musikk, vi kjenner også
til hvordan sjamaner og heksedoktorer aktivt benytter trommerytmer i sine
seanser og de fleste husker Elvis Presley, The Beatles og ikke minst Pink
Floyds (The Wall 1979 - der autoriteter skulle bort.).
Mennesket og menneskelivet er i stor grad bygd opp av rytmer, hjerterytme,
spisemønstre, sovevaner osv. Dette kapitlet er mye innom rockemusikken for å
demonstrere dens virkning. Den er en viktig del av ungdomsopprøret med sine
rytmer, lydnivå og trigger til utsvevende levevis som man ser noe av årsaken
til i musikkens påvirkning på kroppen.
Karajan-instituttet i Salzburg er nevnt i boka mht en undersøkelse: «Synkoperte
rytmer synes spesielt i stand til å lage ekstrasystoler, eller slag som kommer
for tidlig. Det er også mulig å drive pulsfrekvensen opp gjennom dynamiske
forandringer, som f.eks. ved crescendo og decrescendo i en trommevirvel.»
Og
i mange miljøer er musikken en del av folks identitet – de er blitt avhengige
av den – ut i fra hormonelle forklaringer – som har gitt omdanning av overskudd
av adrenalin til adrenokron som er et
psykedelisk stoff på linje med LSD og er vanedannende.
Om bruk av lys på konserter nevnes det: Dette forsterker den rytmiske
manipuleringen og vekslingen i farge og intensitet forstyrrer orienteringsevnen
og de naturlige refleksene. Foregår vekslingen mellom lys og mørke mer en 26 x
/ sekund over noe tid kan tilhøreren miste kontrollen over sansene. Eplektikere
frarådes å gå på steder der pulserende lys benyttes.
Marks ved høytalerfabrikken i California sier at de kan levere høytalere som om
de styres rett kan tenne mennesker seksuelt. Lydstyrken må da være den rette (100-120
desibel) og basslyden må få den effekten den skal ha for formålet – den styrer
og dirigerer følelsene og påvirker nervesystemet.
Nøytral
musikk er ikke akkurat det som først en tenker på etter å ha lest disse korte
utdragene. Kan alt tilpasses et kristen møte eller til bruk for en kristen? (En
annen gang bør jeg skrive litt om hvordan Gud er en Ordens Gud.)
Og
hør på denne fra samme bok: «Likedan vil sterk og synkopert musikk utløse stor
limbisk aktivitet med tilhørende vegetative reaksjoner, eller stressreaksjoner.
Slike virkninger kan nøytraliseres f.eks. med dans.»
Vi vet at New Age musikken er slik at den egentlig ikke har noen begynnelse og
ingen slutt…den svever – helt motsatt av hva Bibelen sier om Livet.
Mye
av dagens musikk oppleves som en slags ruskultur – der den naturlige rytmen er
forlatt og som rus ellers er det krav til sterkere og sterkere effekter…litt
synkopert, litt mere lyd, litt mere swing, høyere lyd, litt lys, mere lys, røyk
osv osv
Det ser dessverre heller ikke ut til å være absolutte grenser i bedehus og
kirke – hørselsskader opplever enkelte – der trodde jeg det i hvert fall gikk
en grense…nasjonale myndigheter tillater ikke volum
som kan gi skader på hørsla – men på kristne møter er man unntatt de
lovene? Hvorfor bryr mange seg ikke, selv om de har sterke meninger om at alt
dette er helt greit det omhandler bare «smak og behag». Salme 2 omtaler i vers 1 larm kombinert med hedenskap – les
det selv.
Hedenskap
og feminisme
Bruken av hedenskapet i min Facebookmelding var en bevisst handling, det
samme var ordet feminismen. Det er en stor tragedie at flere av misjonens folk
gjennom mange år i trass ikke har villet lytte til Bibelens Ord om hverken
feminismen eller musikken. Vi husker også hva Øyvind Andersen (mangeårig rektor
på Fjellhaug og beskattet forkynner) sa under NLM Generalforsamling i 1988 (det
året Norsk Bibel ble utgitt, ett motsvar til den liberale NO 1978/85) om å
vedta kvinnelig stemmerett i Generalforsamlingen: «,så er det begynnelsen
til slutten for Misjonssambandet.» Det var kjærligheten til fårene
som fikk den blinde Øyvind Andersen, som med sviktende helse ble støttet inn i
hovedsalen av to kvinner, å tale slik. Det er ikke første gang at medhjelpen
(1. Mosebok 2) har hjulpet frem evangeliet om Nåden i Kristus.
Det er også saksrelevant å nevne at det stemmerettsforslaget som ble vedtatt
senere i 1997 ble fremlagt av generalsekretær Egil Grandhagen, det ble fremsatt
i strid med gjeldende regelverk (ble levert for sent + var i strid med den
bibelske kontekst i grunnreglene) - men det brydde man seg mindre om.
Grandhagen ble kraftig imøtegått av Carl Fredrik Wisløff i 1993 i «Feminismen og bekjennelsen. Bekjennelsen til Guds Ord».
For å vise hvor langt vi er sklidd ut er det også relevant å sitere
ett oppslag i Utsyn 2011 om den samme Grandhagen: Granhagens bok «Glimt fra Asias misjonshistorie», der har jeg med
selvsyn lest at han skriver meget positivt om Jesuittene som arbeidet i Kina.
Det er pavens kamporganisasjon og tilber som alle troende katolikker Maria,
paven og forfekter avlat, skjærsilden etc – hedenskap på «øverste hylle» som
sender folk i Helvetet. Det er ikke kjærlighet å overse dette.
For
å vise den røde linjen nevner jeg til sist et oppslag i avisen Dagen den
09.02.15, side 6 «- Kristen synlig enhet er en gudommelig befaling». Bakgrunnen
er Forum for tro og samtid-seminaret på Fjellhaug Utdanningssenter hvor
følgende deltok: Normisjon, NLM, DELK, Frikirken, ImF, Israelsmisjonen og For
Bibel- og Bekjennelse. Der deltok bl.a. en katolikk med et sentralt innlegg –
en dame som tilba Mari og paven… Tilbake til «Moderkirken»?
Veien videre
Vi
lever langt inne i endetidens søvn – det bør vi enkelt innrømme – da er vi
kommet langt. Per Bergene Holm har en svært opplysende artikkel «Mannlig
og kvinnelig»
som gir innsikt i Skapelsesordningen og med gode praktiske eksempler for
hverdagen. Strid ikke mot Skaperen, for Han vil deg vel – verdens barn vil deg
ikke vel heller ikke de som snakker deg etter munnen.
Hold
deg langt unna Feminismen som er en åndsretning som kulturmarxismen. Feminismens ideologiske ståsted er at Gud
ER død (man sier det kanskje ikke slik, men livet vitner om det), Hans
Skaperordning er dermed også borte og mennesket er gud og vi mennesker er like
– ikke likeverdige, men like. Abort, homofili, partnerskapslov er barn av
feminismen – Skaperopprørert.
Asaf
omtaler den åndelige søvn i Salme
73,
som er en meget alvorlig tekst, vers 18 lyder slik – da er man overgitt til
Guds dom: «- Ja, på glatte steder setter du dem; du lot dem falle, så de gikk
til grunne.»
Den
langt fra feilfrie David ba slik i Salme 139, 23-24: «Ransak meg, Gud, og kjenn
mitt hjerte! Prøv meg og kjenn mine mangehånde tanker, og se om jeg er på
fortapelsens vei, og led meg på evighetens vei!»
Det
er ingen fariseer eller dømmesyk som uttaler slike ord – men en som peker på
syndens opphav – arvesynden som Jesus må ta hånd om for mot den taper vi
kampen, Jesus ALENE må bidra med hele motstanden mot Djevelen. Gir vi Han rom
eller vil vi bidra på våre premisser?
”Gud, jeg spør ikke etter verken sølv eller gull,
blott jeg arver din himmel, av din herlighet full.
I din livsbok der oppe hvor ditt folk tegnet er,
si meg Jesus, min frelser, er mitt navn skrevet der?
Ref:
Er mitt navn skrevet der i din bok, Herre kjær,
der hvor dine står tegnet, er mitt navn skrevet der?
Mine synder er mange, ja,
som sanden ved hav,
men du senket dem alle dypt i glemselens grav.
Enn ditt løftesord gjelder - som det står, skal det skje:
er din synd som skarlagen, skal den bli hvit som snø!
I den hellige staden, der de
frelste engang,
med de salige engler synger seierens sang.
Der hvor døden er ukjent, ingen urenhet er,
hvor vi evig oss fryder - er mitt navn skrevet der?”
Amen.
*
Når NRK P1 linken neste år er borte er det
her en:
Episodebeskrivelse om -
Gudstjenesten
fra Misjonssalen i Oslo. Forsamlingen er tilknyttet Norsk Luthersk
Misjonssamband. Møteledere er Ingunn Bjørge Bredvei
og Jørgen Sjaastad. Predikant er Grete Yksnøy
Martinsen. Prekenteksten er hentet fra Paulus brev til Efeserne, kapittel 6,
vers 10-18. Lovsangsleder er Marianne Gallatin og
Andreas Oltedal. Marianne Gallatin medvirker også som
solist. Salmer fra Norsk salmebok er nr 539 Dine
løfter er mange. Nr 210 / nr
786 På golgata stod det et kors/Jeg er trygg hos deg/Alle,
alle, vil vi ha med. Nr 355 / nr
319 Han tek ikkje glansen av livet / Lær meg å kjenne
dine veie. Nr 322 Stor er din trofasthet. Nr 494 Jeg er i Herrens hender. Øvrig sang er Herre, vis
oss din vei.
Tilgjengelig
i:
Verden
Første
gang sendt:
NRK
P1 08.03.2015 11:03
Siste
gang sendt:
NRK
P1 08.03.2015 11:03
Serietittel:
Gudstjeneste
- radio
Episodetittel:
Gudstjeneste
fra Misjonssalen Oslo 08.03.2015
Varighet:
57
minutter