Fjern ikke folkefriheten
- Folkefriheten
er truet i både jurieordningen, ny kommunelov, ny kommunestruktur og
tale- og møtefriheten. Det sier sekretær Jørgen Høgetveit i Akademiet for
Kristen Folkeopplysning.
Intervju med Jørgen
Høgetveit, sekretær i AKF – januar 2015
1. Hva er det som skjer med
jurieordningen?
Nylig ble en stortingsmann intervjuet i NRK og reporteren nevnte våre
historiske røtter i det nittende århundre, og var bortimot historieløs.
Stortingsmannen var – så vidt jeg oppfattet - ikke mer bevandret i
historien. Han var vel fornøyd med en ytterligere svekkelse av lekfolkets
medvirkning i retten. Det var derimot ikke sir W. Churchill. (Den vestlige
sivilisasjons redningsmann)
Han som forstod tyranniet lenge før de fleste. Han
skriver om juryordningen i ”Historie. Sagaen om de engelsktalende
nasjoner” – m.a.o. de protestantiske land som startet Atlanterhavspakten
i 1941. I bind 1, s. 208 skriver han: ”Jurysystemet er kommet til å representere alt det vi forbinder
med engelsk rettspleie, for så lenge en sak må granskes av tolv hederlige
og uhildede menn, har både den anklagede og anklageren en garanti mot
vilkårlig forvrengning av loven. - - - Disse metoder sikret
rettferdighet.” Mye mer skulle vært sitert, men hovedsaken er at man
skulle dømmes av ”likemenn” og
ikke med en rett dominert av eksperter. Det være seg jurister eller for
eks. psykiatere (Konf Breiviksaken) Likemenn ville bedre forstå den totale livssituasjon det ulovlige hadde skjedd i, og dermed
kunne dømme en rettferdig dom på basis av lovene som selvsagt skal
regjere – ikke menneskene. (Falsen.) Bl.a. lovhjeml og anvendelse kan
juristene hjelpe med - ellers bør de også ta seg h.r. adv. A. Nordhus sin
replikk i retten etterrettelig: ”En ekspert er en mann som ikke tar feil
i den minste detalj på sin ville flukt uti de store villfarelser.” Britene har en helt annen respekt for
”the common sence” både i retten og i utenrikspolitikken. Vi - snakker om
bonde- og folkevett! Dette må reverseres.
2. Er det flere slike lokale ordninger som truer folkefriheten?
Ja, Ny-kommunelov ble innført i ca. 1991 sa Torstein
Slungård (V) at man forvekslet mer
lokalt selvstyre med ødelagt lokalt folkestyre. Meget presist og rett
sagt, men få forstod det da. Så reiste man rundt fra sentralt hold og
holdt 6 d. kurs for ledere og mellomledere i kommunene – hvor man etter
min mening helt bevisst flyttet makten i hodene på folkets tjenestemenn
fra Gr.l. og folkestyret over til embetsverket. Det skjedde også i
praksis, fordi en rekke styrer og utvalg ble nedlagt – og vi satt igjen
med noen hovedutvalg og rådmenn som fikk stadig mer delegert makt. Folket
var mer eller mindre satt ut av spill og embetsstyret var på vei inn
igjen. Nå klager endatil gamle ordførere over lov og utvikling som de
selv var med og vedtok! Ytringsfriheten til tjenestemennene ble også ofte
anfektet av de kommunale ledere i de årene. Man underet ofte hvem tjenestemennene
skulle tjene?
3. Hva nå med den aktuelle kommunesammenslåing?
”En reduksjon i antall kommuner vil drastisk redusere
antall kommunepolitikere fra omkring 12 000 i dag - til 4 000. Man vil få en profesjonalisering av
politikere, og etter min mening dårligere kontakt mellom politikere og
folket.” skriver Blattmann meget
riktig i Setesdølen. Avstanden til de folkevalgte blir selvsagt større. Igjen
forsvinner store mengder folk ut av den kommunale styring til fordel for
effektivitet og penger og ekspertise - hevdes det. Igjen forsterkes
nærmest heldagspolitikere rundt embetsverket!
4. Hva med de fundamentale frihetsretter som tale- og møtefrihet?
De er også en vesentlig del av folkets frihetsarv. Meget
viktig bl.a. også for tjenestemenn som skal tjene folket.
Den ble kratig revidert av Stortinget i 2004 og
vedtatt uten en særlig fundamental debatt. Man burde hindret at båndene
til Gr.l. § 2 – den protestantiske arv og menneskesyn ble mer eller
mindre kuttet. Den RETTE frihet og orden ble kraftig svekket. Jeg ga den gang ut bl.a. heftet:
”Ytringsfriheten – Grunnlovens § 100 er igjen truet” som ble godt anmeldt
av redaktøren i Dagen 11.5. 04 med bl.a. ”Heftet anbefales – særlig det
om ytringsfrihet.” Det burde mediaverden også fått med seg! De frihetene
ble kjempet fram da 20 av bygdas beste bønder ble arrestert i 1836 og
dømt i H.r. for å holde åndelige møter. N. J. Tvedt og Ueland tok opp
kampen på Stortinget samme år og nedkjempet Konventikkelplakaten i 1842.
Formannskapsloven skaffet Ueland oss i 1837 og flyttet makten fra et
undertrykkende presteskap og embetsverk til folket i frie valg. (Se over)
5. Har EU-systemet noe med katolisisme, muhamedanisme og folkefriheten å
gjøre?
Ja, og man unders om ikke det totalbildet som stiger
fram i lov etter lov - hvor vår gamle arv og folkefrihet undergraves - er
en snikende tilpasning til det feudale embetsmannsstyre i EU, med dype
røtter ned i det Roma-systemet som kristningskongene og kong Sverre talte
rett i mot fra det høye Nord. Danmark - Norge fikk i 1537 - og
haugianerne fikk oss ut av det i 1814 og senere. I tillegg bør nevnes
kronikken av Halgrim Berg i Norge I Dag hvor han meget riktig påpeker at
”EU er blitt redusert til ein sjølvgåande administrasjon og viljelaus
teknopolitikk, - ” Men det er nok ikke hele sannheten? Heller ikke han
nevner de åndelige lange linjer ned i jesuittenes og Machiavellis ROM –
de som stort sett har stått bak hele oppbygningen av EU-systemet og er i
mer eller mindre uopphørlig kamp mot Moskva sammen med flere fascistiske
statsdannelser. Både Olav Valen-Sendstad (hovedutkastet til ”På Kirkens
Grunn”) og også Wells i London under krigen og flere norske
kirkehistorikere var fullt klar over dette – men det har forsvunnet
sammen med så mye annet av frihetsarven fra Worms. Nå har vi snakket om de lange linjer – og ikke dag til dag
journalistikken som ofte drukner i detaljer av kort og trang tenkning.
Her gjelder det å tenke vidt og langt – ikke kort og trangt!
6. Er det folk
som har advart mot denne utviklingen?
Ja, bl.a. misjonshistorikeren Oskar Handeland – en
fantastisk mann både utrustningsmessig og med vide og lange utsyn i begge
regimenter. Han skrev en stor artikkel i ”Fast Grunn” allerede i 1949.
Han så at en slik utvikling var på gang i kirke, org. og samfunn. Bl.a.
skriver han: ”Stortingets faktiske makt og myndighet er blitt beskåret
den siste tid,-” og med en ”tilsvarende utvikling i det kristelige
arbeidet.” (ikke folkevalgt rådsstruktur) ”De som mener at folkestyret er et stort og umistelig gode, bør
ikke overse dette problem”. Men utviklingen gikk sin gang.
Folkestyret er ”en skjør blomst” (Trygve Haugeland) ja, og visner fort
hvis den ikke og dets åndelig røtter ned i Worms voktes vel mot
ideologier og tankebygg som vil noe helt annet. Vi vet hva vi hadde og
delvis har, og aner hva vi får. Ibsen sa det slik: ”I anelsens angel, har
fyren med hornene sitt beste angel.”
|