Pinsefesten og Norges frigjøring og
fremtid
Fra Babel – til Pinseånden – og alle tungemåls
samling hos Herren
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no - 07.06.14
Lørdag 7. juni er en merkedag i vår historie, og nå søndag kan vi feire pinsen og pinseunderet i Jerusalem da Den hellige ånd ble utgytt og 3 000 sjeler ble frelst og lagt til menigheten. Apostlene talte i tunger så alle folk med forskjellige språk kunne motta budskapet og spre det videre utover i verden. Det motsatte av hva som skjedde i Babel. Her går det en linje fra Babel med språkforvirring for at Guds vilje skulle skje med å oppfylle jorden, legge den under oss og danne nasjoner – til pinseunderet da Golgatabudskapet skulle ut over den hele jord – til Åpenbaringen da alle folk og tungemål er samlet hos Herren. Interessant er det å se hva fremragende politikere i det nittende århundre tenkte om pinsen og nasjonen slik vi skal sitere Jørgen Løvland på under.
Vi vet jo at alle Eidvollsmennene
måtte kunne Pontoppidan "Sannhet til Gudfryktighet" for å bli
konfirmert.
De la i 1814 grunnlaget for 17. mai- eller 7. juni politikken som Jørgen
Løvland ofte snakket om.
7. juni ga oss nasjonal frihet slik at vi fullt ut kunne drive 17. mai politikk
av 1814, en samfunnsutforming både for innland og utlandet. Begge deler viktige
for folket og misjonen. Underlig er det å merke seg at Albert Lunde og Jørgen
Løvland reiste med samme tog hjem til Norge etter oppgjøret med Kong Oskar.
Løvland til 7. juni vedtaket i Stortinget og Albert Lunde til de store
vekkelsene i Carl Meyergatens Misjonshus – med så mektig ånd over hovedstaden
at Steen og Strøm stengte midt på dagen og hadde bibeltimer for de tilsatte og
interesserte kunder. (Ø. Andersen) Løvland var klar på at det var ”dei truandes
bøner som redda Norge i 1905”.
Interessant er det også å se at denne
store statsmann i foredraget "Nationale spursmaal" om statsdannelsen
tok utgangspunkt i Babels forvirring - fortsetter med Pinseunderet om målet da
kristentrua skulle ut over verden - og avslutter med at Åpenbaringen taler om
at "alle ætter og tungemål" en dag skal samles i himmelen.
Han var også en Pontopidanianer som stod haugianerne og lekfolket nær hele livet. Slik tenkte altså en av Norges største frigjørere og statsmenn. Hvordan tenker de nå om pinsen?
La oss sitere Jørgen Løvland dirkete om Nationale spursmaal.
Fyredrag aat ungdomslagi Oslo, 1904 (Kilde: J. Løvland: Nationale spursmaal.
Oslo 1904, s. 3-31):
"Med skilnad i tungemaal, heimland, ætt, sed og skikk hev Gud skipa
nationarne paa jordi, at dei skal hava kvar sitt eige liv", sa pave Pius
IX, daa han i 1848 vigde inn eit fritt styre i Roma og kyrkjestaten. Og han la
til: "Gud hev gjeve Italia alle desse sermerke, som ingen kann taka fraa
oss". Men straks etter vart han bakstrævar og strauk ut desse fagre ordi
or talen sin. Men han kunde ikkje faa
stroke deim ut or livet. Sanningi orkar ingen aa strjuka ut, endaa um det er paven sjølv. Italia
samla seg til eitt og vart fritt og tok Roma ut or henderne paa paven.
Ein kann ikkje segja det, at tjodskapen, sermerki paa eit folk, fraa
fyrst av er ein naturgivnad. I bibelen stend det, at skilnaden kom fram,
daa manneætti vilde samla
seg um ein stor by og eit himmelstormande taarn: daa nøydde maalskilnaden deim til aa fara kvar sin veg. Daa kristentrui
kom, daa vart ho preika paa
alle maal, "som folk er fødde i", og den
siste sjaaaren i bibelen ser til slutt folki samla "av alle tungemaal".
Det er nok so, at ordet "nation" styrer
tanken paa det, ein er fødd
med. Men det er vel raadlaust aa
tenkja seg, at nationaliteten
ligg i sjølve mannenaturi. Tenkjer
me oss at tri norske smaaborn
vert sende til uppaling, eitt til England, eitt til Italia
og eitt til Japan, og dei
so møtest atter, naar dei er vaksne, lat oss segja, naar dei
er yver 30 aar, so hev vel den eine vorte engelsmann,
den andre italienar og den tridje
japanar. Naar ein nation liver samla, daa er dei merke, som skil han fraa andre nationar, so klaare og sterke, at dei veks inn
i borni fraa den stund, dei opnar augo;
det vert natur. So sterk er nationaliteten,
at innflytjarar or framande
land vert fanga og umskapa etter det nye heimlandet
og det nye folket, so framt dei er noko unge, og jamt gjeng det so
med borni deira. Me kann daa ikkje segja, at nationaliteten fraa fyrst av er ein naturgivnad,
men at han er so sterk som ei naturmagt.”
Løvland understreker (som Luther og Hauge) at revolusjon
ville han ikke vite av men sann og trygg utvikling på vår gode forfatnings
grunn. Les gjerne det hele lange foredraget. Du finner det på Googlesøk på Virksomme Ord
Løvland.
Men 7. juni 1940
minner oss også om en trist dag med svikt og svik – dagen da Kong Håkon måtte
seile ut fra Tromsø til England og 5 tunge år lå foran oss. Bibelen sier at
folket går til grunne om vi ikke har slik bibelsk kunnskap og det som fedrene
holdt seg til. (Hebreerbrevet 13). Både Løvland og Hope skjønte og talte klart
om at det var forholdet til Gud i Ordet som avgjorde hvordan det gikk med
nasjonen.
Vil Gud ikkje vera byggningsmann,
Me fåfengt
på huset byggja.
Vil
Gud ikkje verja by og land,
Kan
vaktmann oss ikkje tryggja.
So
vakta oss Gud så me kan
bu
I
heimen med fred og hyggja.