KIRKEN
og rettsordenen
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
- 15.04.14
I den pågående dødskamp for kirken om de skal måtte vedta å lage en egen
liturgi for vielse av homofile, eller holde seg til de bibelske rette ordninger
som også norsk rett delvis hviler på ? er et meget
sammensatt spørsmål med flere faktorer som er lett å overse i forvirringen og
det politiske hastverk for å overkjøre DNK og deretter lekfolket.
Opplistet ser de
slik ut.
1.
Hva sier Bibelen, som de fleste overser i dag
2. Nasjonens juridiske ekteskapslov
3. Kirkeretten
4. Kirkemøtets vedtak
1. Bibelens syn er så klart at hvis man
ville lese og hevde hva Bibelen sier, så ville hele saken blitt avvist. Men
siden kirken allerede er så kraftig avveket fra en sann og sunn lære ? er de havnet i denne forferdelige diskusjonen, og
danses rundt med av frafallskreftene fra det ene kompromisset verre enn det
andre. En sentral årsak er at man har falt fra troen på Guds Ord og en hel
Bibel og den sentrale del av denne: Skaperteologien som resten av læren om Gud
hviler på. Et av det klareste uttrykk for dette er kvinneprestpraksis
hvor den kvinnelige forkynneren stiller seg fram som en representant for FAR i
himmelen og på Hans vegne krenker Gud og Hans ord i praksis ?
og skaper åndelig kjønnsforvirring fra talerstolen. Dette har forplantet seg
langt inn i organisasjonene og gjennomsyrer snart hele samfunnet med sin
LIKHETS-tenkning. Konf Likestillingsloven og prof Danbolts foredrag på Geilomøtet
i 1978.
2. Problemet er videre at kristen tenkning
og lovgivning fremdeles har røttene ned i
kristen rettstenkning
som flere juridisk kompetente personer har påpekt ? og som nuller ut de påfunn
kirken med teologer i spissen, jaget av ideologiske politikere ? finner på. Jeg sikter til
advokat Hagas kronikk i Dagen 19. mars 2014. Hans hevder at alle vedtak om
ekteskapet nulles ut av historiske og naturgitte fakta. Han anbefaler
? det som AKF foreslo for flere år siden ? at ?Kirkesamfunnene bør lage
sine egne regler for prøving av ekteskap, utarbeide egne avtalevilkår for
ektefellene og ha sin egen vigselsordning. Ved dette kan det skapes kirkelige
ekteskap og kirkelig vigsel virkelig et alternativ til statlige ekteskap og
statlig vigsel.?
AKF`s uttale gikk på
at paret laget en avtale som de underskrev med to vitner og tinglyste den ? og så ble viet i kristen sammenheng med vitner og
gjester til stede under vielsen. For flere hundre år siden var
ekteskapsinngåelse en sak kun mellom familien og kirken. Staten hadde ikke noe
med det å gjøre, og bør heller ikke ha det i dag, når de roter seg bort endog
fra Naturretten. Man må også huske på at også staten har en ekteskapslov som i
§ 16 sier følgende: ?§ 16.Ugyldighet.
Ekteskap er ikke inngått dersom bestemmelsene i § 11 første ledd, jf. § 12,
ikke er overholdt. Det samme gjelder dersom ekteskapet ble inngått uten at det
forelå gyldig prøvingsattest i henhold til § 10. Et ekteskap er ugyldig dersom
prest i Den norske kirke ikke har fulgt liturgi fastsatt av Kirkemøtet.
Kongen
kan likevel etter begjæring fra en av partene godkjenne ekteskapet som gyldig
når særlige grunner foreligger. Slik godkjenning kan også gis når én eller
begge parter er død.
Hver
av ektefellene kan reise søksmål for å få kjent ekteskapet ugyldig dersom han
eller hun er blitt tvunget til å inngå ekteskapet ved rettsstridig atferd.
Dette gjelder uavhengig av hvem som har utøvd tvangen.
Adgangen
til å reise søksmål bortfaller hvis sak ikke er reist innen seks måneder etter
at ektefellen er blitt fri for tvangen. Søksmål kan ikke i noe tilfelle reises
senere enn fem år etter ekteskapets inngåelse.
Er
vigsel foretatt til tross for at den ene eller begge parter var uten rettslig
handleevne, kan søksmål for å få kjent ekteskapet ugyldig reises innen seks
måneder etter vigselen.?
Her
er det jo litt av hvert som DNK kan prøve sin likekjønnede tenkning på i forhold til Naturretten, om de
som sagt ikke vil være lovløse da?
Heller
ikke kirken kan bryte denne § uten å melde seg inn i de lovløses rekker som de
er på god vei til ved å krenke både norsk rett og guddommelig rett. Skjøgen er
ganske riktig lovløshetens talsmann for ikke å si kvinne, en ny EVA ? nå dypt inspirert av Frankfurtherskolen.
3. Så er vi over i Kirkeretten, og den
setter ytterligere skranker for hvordan biskoper, teologer og Kirkemøte kan
oppføre seg om de vil være i følge med Ordens Gud og RETTEN i et land, eller
representere den lovløse. Men det kan jo få juridiske konsekvenser for dem om
de bryter dem - om det finnes handfast nok lekfolk i rekkene som våger å ta dem
i nakken og sette dem på plass, helst avsette dem? De har jo avgitt div løfter
ved innsettelsen bl.a.
4. Kirkemøtets vedtak var et nei til at de
ville lage en liturgi og vie homofile, ei heller ha en forbønnshandling med lærepreg for dem. Vel, da vil en anta at hvis biskopene vil
forholde seg til det selvstyrte kirkedemokrati de har ivret så for og fått ? ikke ved første korsvei sier til Kirkemøtet ? vi bryr
oss overhode ikke om deres meninger eller vedtak. Nå aksjonerer vi selv. Vi har makten, og vi skal og kan bruke den,
og følger de ?politisk korrekte? holdninger. Det bør i
tilfelle Kirkemøtet merke seg og ta opp til vurdering om ikke de ulydige
biskopene bør avsettes. Kirken har jo nå selv fått tilsettingsrett av biskopene ? da må de vel også kunne avsette dem når de bryter
både Guds Ord, nasjonal lovgivning og ikke respektere Kirkemøtets vedtak? Her
er det interessant ?advokatmat? som lekfolket i
Kirkemøtet bør ordne seg med og forklare disse prelater at RETTEN står over
Konge, biskoper og all makt, for makt er ikke rett. ?Loven
skal regjere, ikke menneskene?, sa Falsen ? som vi bør minnes nå i 2014.